PSD (Payment Services Directive, 2007/64/EC)

Smernica o platobných službách vytvorená európskou komisiou, ktorá má regulovať platobné služby a poskytovateľov platobných služieb v Európskej únie (EÚ). Cieľom PSD je vytvoriť jednotný právny základ pre platobný trh v EÚ a zaviesť moderný a komplexný súbor noriem aplikovateľný pre všetky poskytované platobné služby v rámci EÚ. PSD je zároveň právnou platformou pre SEPA (Single Euro Payment Area). Ustanovenia PSD smernice musia byť vo všetkých členských štátoch EÚ implementované od 1.11.2009.

V júni 2009 NBS schválila návrh Zákona o platobných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Prostredníctvom tohto návrhu zákona dochádza k preberaniu niektorých európskych smerníc (vrátane smernice PSD) a k harmonizácii právneho poriadku v rámci Európskeho hospodárskeho priestoru v oblasti poskytovania platobných služieb. Nový zákon o platobných službách, ktorý stúpi do účinnosti 1.12.2009 upravuje:

  1. poskytovanie platobných služieb,
  2. podmienky na vznik a prevádzkovanie platobných systémov,
  3. podmienky na vznik a podnikanie platobných inštitúcií,
  4. podmienky na vznik a podnikanie inštitúcií elektronických peňazí,
  5. sťažnosti, reklamácie a riešenie sporov pri poskytovaní platobných služieb prostredníctvom stáleho rozhodcovského súdu,
  6. dohľad nad prevádzkovateľmi platobných systémov, dohľad nad platobnými inštitúciami a dohľad nad inštitúciami elektronických peňazí.

Medzi niektoré z kľúčových zmien v zákone o platobných službách, resp. PSD smernice možno zahrnúť:

  • Možnosť klienta reklamovať hybne odpísanú platobnú transakciu alebo neautorizovanú platobnú transakciu do 13. mesiacov od odpísania finančných prostriedkov z účtu,

  • Účasť klienta na strate súvisiacej so všetkými neautorizovanými platobnými operáciami a strate, ktorá je spôsobená použitím strateného alebo odcudzeného platobného prostriedku alebo zneužitím platobného prostriedku neoprávnenou osobou v dôsledku nedbanlivosti klienta pri zabezpečovaní personalizovaných bezpečnostných prvkov až do výšky 100 EUR.

  • Povinnosť poskytovateľa platobných služieb zabezpečiť pripísanie vkladanej sumy na platobný účet bez zbytočného odkladu a zabezpečiť, aby bola táto suma k dispozícii po okamihu prijatia finančných prostriedkov na účet, ak spotrebiteľ vkladá finančné prostriedky v hotovosti na platobný účet vedený u poskytovateľa platobných služieb v mene, v ktorej je vedený tento platobný účet.

  • Zákaz zasielať klientovi nevyžiadaný platobný prostriedok okrem prípadu, keď sa má už vydaný platobný prostriedok klientovi platobných služieb vymeniť.

  • Povinnosť poskytovateľa platobných služieb vytvoriť technické podmienky na nepretržité prijímanie oznámení o strate, odcudzení alebo neautorizovanom použití platobného prostriedku, alebo na prijímanie žiadostí o odblokovanie platobného prostriedku.

  • Povinnosť poskytovateľa platobných služieb poskytovať klientovi informácie o platobných operáciách, poplatkoch, úrokoch a pod. bezplatne, pravidelne a najmenej jedenkrát mesačne. Toto ustanovenie sa týka najmä mesačných výpisov. Poskytovateľ platobných služieb nesmie používateľovi platobných služieb účtovať poplatky za poskytovanie alebo sprístupnenie takýchto informácií.
  • Limitovanie POS surchargingu. 

Porovnajte si


Pozrite si ďalšie pojmy:

# A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V W Z

Potrebujete pomôcť?

0948 090 040

+421 948 090 051

Bežný hovor do siete O2